Dreamworksin Kung
Fu Panda -elokuvasarjan ensimmäinen osa julkaistiin vuonna 2008, ja sen jälkeen
Po-pandan seikkailuista kertovia leffoja on tullut noin 4 vuoden välein. Yhtiön
toimitusjohtaja Jeffrey Katzenberg lupasi taannoin että sarja olisi
kuusiosainen, ja jos siis häntä olisi uskominen niin Pon seikkailuista saadaan siis
nauttia tällä tahdilla vielä 12 vuoden päästäkin. Tämä oli kuitenkin ennen kuin
DW joutui supistamaan animaatiotuotantoaan, ja tällä hetkellä näyttäisi jatkon
riippuvan elokuvan menestyksestä, erityisesti Kiinassa johon Dreamworks tällä
hetkellä panostaa varsinkin Dreamworks Oriental -yhtiön kautta. Kung Fu Panda 3
onkin tuotettu yhteistyössä Orientalin kanssa, ja sen taustalla näkyy
voimakkaammin kiinalaiset tekijät. Myös markkinoinnissa on panostettu
nimenomaan kiinalaisiin. Näyttääkin siltä, että DW yrittää jalkauttaa itsensä
Kaukoitään vahvemmin kuin kilpailijansa samalla kun taistelu länsimaiden
markkinoista kovenee.
Jos rehellisiä
ollaan, niin mielestäni Kung Fu Panda -sarjan voisi jättää trilogiaksi, sillä Kung Fu Panda 3:sessa nimenomaan alkaa jo näkyä
sarjan urautuminen. Kuvio on jo tuttu: Polla ja Hurjalla Viisikolla on edessään
uusi, mahtava vastus, ja Pon on opittava jotain uutta päihittääkseen hänet.
Kolmannessa elokuvassa mausteena ovat Pon uudet pandakaverit, mutta heitäkin on
jo niin iso kööri ettei hahmoille oikein meinaa kehittyä kunnollista luonnetta.
Uusista hahmoista vain Pon biologisessa isässä on tarttumapintaa. Eniten
hahmokehitystä elokuvassa saa yllättäen adoptioisä herra Ping, jonka
mustasukkaisuus Posta on jokseenkin hellyttävää. Kasvattivanhemmat harvemmin
osoittautuvat kovin hääveiksi animaation maailmassa, mutta Kung Fu Panda
3:sessa kummatkin isät tulevat lopulta toimeen keskenään oikein hyvin,
eikä kenellekään oikeastaan tuota
ongelmia, että Polla on kaksi isää.
Kahden isän perhe
on toki hauska ja kesyllä tavalla kantaaottava idea, mutta Pon perhesuhteita
ehdittiin veivata jo sarjan kakkososassa ja aiheeseen palaaminen tuntuu
jokseenkin uudelleenlämmittelyltä. Elokuvasarja pyörii todella voimakkaasti Pon
hahmon ympärillä, mutta kolmososassa hän ei kehity enää mihinkään, ainoastaan
löytää itsestään uusia voimia vähän turhankin helposti. Sinänsä elokuvassa on
tarjolla muitakin kiintoisia hahmoja, mutta esimerkiksi Hurja Viisikko jää yhä
enemmän marginaaliin (ilmeisesti hahmot saavat enemmän taustaa tv-sarjassa) ja
tässä elokuvassa vain Tiikeritär selviytyy mukaan loppukahakoihin, ja elokuvaan
tuodaan vain enemmän uusia, lopulta ohkaiseksi jääviä hahmoja. Dreamworksin
elokuvien ongelma on ennenkin ollut liian laaja päähahmokaarti, jossa helposti
on oheistuotteistamisen sivumaku.
Pandojen rakkaus bao zhi-nyytteihin on ymmärrettävää. Taikinanyytit ovat omaakin herkkuani. |
Yksi Kung Fu
Pandojen "omituisuuksista" on ollut Pon ja hänen
"vastanäyttelijänsä" Tiikerittären jokseenkin latautunut suhde.
Kolmas elokuva esittelee myös naispuolisen pandan, mutta tämäkin tarina jättää
romanttiset juonikuviot lähinnä vihjailujen tasolle, joka kyllä palveleekin
elokuvaa paremmin. Omasta mielestäni Kung Fu Pandojen ongelma on piinaava
miesvaltaisuus, vaikka ensimmäinen elokuva onnistuukin välttämään niin sanotun
Smurffiina-ilmiön. Kolmannessa elokuvassa naishahmot jäävät yhä enemmän
sivuosaa, kun Tiikeritärkin on juonen kannalta sangen yhdentekevä, ja jo
kolmatta kertaa vastassa on yksin toimiva miespuolinen pahishahmo. Käytännössä
kaikki sivuosissa olevista "kung fu-mestareista" ovat miespuolisia,
pitäen yllä ajatusta taistelusta pääasiallisesti miehisenä toimintana.
Ajoittain elokuvissa on kyllä ihan mukavaa sukupuoliroolien kyseenalaistamista,
esimerkiksi Pon kasvatti-isä on kova poika laittamaan ruokaa ja myös
Tiikerittären kovuus vertautuu yleensä Pon huomattavasti pehmeämpään
luonteenlaatuun. (Joku saattaisi vetää herneet nenään siitä, että kolmoselokuvassa Tiikeritär ystävystyy pikkuisen pandapennun kanssa ja osoittaa näin omaavansa äidillisen vietin, mutta minusta tämä on positiivista kehitystä hänen hahmolleen).
Tyyliseikat ovat
aina olleet pandaleffojen parasta antia ja tälläkin kertaa saa ihastella
hauskoja hahmodesignejä ja kaunista animaatiota. Edellisissäkin Kung Fu Panda
-elokuvissa on käytetty hyväksi perinteisen piirretyn näköistä animaatiota
CGI:n ohella ikään kuin erikoisefektinä, ja kolmososa jatkaa tätä hyvällä
menestyksellä. Muutenkin hahmojen liike
on sujuvaa ja kiinalaisvaikutteinen maailma on hyvin suunniteltu, kuten
edellisissäkin elokuvissa, ja Kung Fu Panda-leffoille olennainen toiminta on
jälleen hauskaa katsottavaa. Vaikka edellisessä KFP-arvostelussani totesin,
että toimintaelokuvissa juoni jää yleensä sivuosaan, alkaa jo kolmannen osan kohdalla
olla aika todeta, että muut hyvät puolet eivät enää korvaa käsikirjoituksellisia
puutteita. Lisäksi kolmas elokuva jää jälkeen edeltäjistään hahmoissakin:
vaikka kolmannenkin osan antagonistille on annettu hieman taustaa, ei hänestä
saa niin paljon irti kuin kahden ensimmäisen osan pahishahmoista.
Kung Fu Pandat
jaksavat viihdyttää, mutta kolmas osa kieltämättä antaa ymmärtää että tätä
pidemmälle ei Po-pandan tarina taida kantaa. Aika harva elokuvasarja taitaakaan
olla toimiva pidempänä kuin trilogiana. Animaatiota varjostaa vähän kurja maine
siinä mielessä, että monet elokuvat ovat poikineet jatko-osan jos toisenkin.
Dreamworksilla erityisesti ollaan kunnostauduttu jatkisten tehtailussa, ja tavallaan
olen kyllä ihan iloinen, että studion oli tässä taannoin pakko hidastaa vauhtia
leffojen tekemisessä. Kaksi koko illan elokuvaa vuodessa on yhä nopeampi tahti
kuin useimmilla kilpailevilla studioilla (tällä hetkellä vain Kätyrien voimalla
pyörivä Illumination Entertainment näyttäisi pyrkivän julkaisutiheyteen). Saa
nähdä, mitä DW:n seuraava elokuva Trolls tarjoaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti